04-03-09

Igår på nyheterna så pratade de om rättegången mot Piratebay. Försvarsadvokaten tog upp ett intressant dilemma. Advokaten sa att om man dömmer grundarna till Piratebay så kan man lika gärna fälla vägverket för att de bygger vägar som bilister kan köra rattfulla på eller utöva någon annan ol aglig förteelse. Advokaten tog även upp exemplet bilförsäljare, ska man då fälla dem också för att de säljer bilar till privatpersoner som kan köra rattfulla?

Jag tycker att detta är ett intressant dillemma eftersom att i princip handlar detta om sammma sak. piratebay har byggt upp en fildelningssida men det är inte grundarna som har laggt ut det upphovsskyddade materialet utan det är privatpersonerna så jag anser att det är fel att dömma grundarna. De har ju inte stridit mot lagen. I alla fall inte fildelningslagen om det nu finns någon sådan?

Om de nu skulle fälla grundarna så skulle detta leda till att de kan stoppa fler fildelningssidor men jag personligen tror inte att det kommer att stoppa Piratebay från att fortsätta som domän eftersom att de har så många användare som skulle stötta sidan. De har ju försökts tidigare att fälla dem men det misslyckades. Under det försöket var sidan nere under endas några timmar för då var det någon som bidrog med en ny server och på så sätt kunde sidan startas upp igen. Jag tror att detta är ett stort dillemma som man aldrig kommer att kunna sätta stopp för.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0